top of page

Kuinka ensihoidon sosiaalisella medialla pelastetaan ihmishenkiä ja saadaan lisää ensihoitajia?

  • Writer: Emssi
    Emssi
  • 1.10.
  • 2 min käytetty lukemiseen

Sosiaalinen media on jo pitkään ollut tärkeä väline tiedon jakamisessa ja mielenkiinnon herättämisessä. Yhä useampi ensihoitaja ja muut terveydenhuollon ammattilaiset tuottavat verkkoon laadukasta sisältöä päivittäin työn ohessa tai vapaa-ajallaan. Asiapitoista, viihdyttävää, ajatuksia sekä keskustelua herättävää. Kyse ei ole enää pelkästä harrastuksesta, vaan tulevaisuudessa somesta voi aueta aivan uusia uramahdollisuuksia ensihoitajille esimerkiksi markkinoinnin, sisällöntuotannon ja viestinnän parissa.


Ensihoidon markkinointi ei lopulta eroa muiden alojen markkinoinnista kovin paljon. Laadukas ja harkittu sisältö ja sen oikea kohdentaminen ovat keskeisiä. Kun sisältö leviää laajalle, se voi herättää merkittävää kiinnostusta sekä kansalaisten että tulevien ammattilaisten keskuudessa. Työkenttä on valtava ja tarjoaa paljon mahdollisuuksia. Valokuvauksen ja videotuotannon lisäksi tarvitaan suunnittelijoita, kirjoittajia, somevastaavia sekä hallinnollisia ja johtamiseen liittyviä työrooleja. Kun kokonaisuus rakennetaan fiksusti ja ammattimaisesti, mahdollisuuksia riittää ja somen potentiaali voidaan hyödyntää isosti!


Mutta miksi tällä kaikella on väliä? Koska liian moni sairaskohtauksen saanut ei saa ajoissa paineluelvytystä ja defibrillaatiota. Moni pelkää tekevänsä virheen, vaikka todellisuudessa tekemättömyys on aina huonoin vaihtoehto. Ilman apua potilaan selviytymismahdollisuus heikkenee joka minuutilla merkittävästi, jopa kymmenen prosenttia per minuutti. Kun ensihoito saapuu paikalle, hoitoennuste on usein heikentynyt jo merkittävästi. Juuri siksi oikealla tiedolla on niin suuri merkitys, ja siksi sosiaalinen media voi olla yksi tehokkaimmista keinoista vaikuttaa kansalaisten osaamiseen ja rohkeuteen toimia.


Kun ensihoidon ammattilaiset jakavat kiinnostavaa ja asiapitoista sisältöä, vaikutus ulottuu laajalle. Se voi lisätä tietoisuutta oikeista toimintatavoista hätätilanteissa ja siten pelastaa ihmishenkiä. Samalla se vahvistaa yhteistyötä kansalaisten ja ammattilaisten välillä, mikä on ensiarvoisen tärkeää turvallisuuden ja hyvinvoinnin kannalta. Sosiaalinen media tekee ensihoidon arjesta tutumpaa ja tuo esiin, miksi kyseessä on niin merkityksellinen ja arvostettu ammatti. Tämä puolestaan voi innostaa uusia ihmisiä hakeutumaan ensihoidon koulutuksiin ja varmistaa, että alalle saadaan tulevaisuudessakin osaavia tekijöitä.


Ensihoitajilla on kokemuksensa ja koulutuksensa kautta arvokasta tietoa siitä, millaista apua kansalaiset todella tarvitsevat. He osaavat myös suhtautua kriittisesti ja vastuullisesti siihen mitä tietoa kannattaa jakaa eteenpäin. Suomessa ensihoito on jo nyt erittäin arvostettu ammatti, ja meihin kohdistuva luottamus on ansaittu. Kun tuo luottamus yhdistetään avoimeen viestintään ja auttamisen haluun, voidaan saada aikaan todella merkittäviä tuloksia.


Tiedon jakaminen ei siis vain auta kansalaisia toimimaan oikein hätätilanteissa, vaan se herättää myös mielenkiintoa ammattia kohtaan. Suomessa ensihoitajan koulutus on laadukasta ja monipuolista, ja eri puolilta maata löytyy useita koulutusvaihtoehtoja. Olemme koonneet emssi.fi-sivustolle kattavan listauksen kaikista ensihoitajakoulutusta tarjoavista oppilaitoksista. Vaikka oppilaitosten tehtävänä on markkinoida omia opintolinjojaan, ensihoidon rooli on tehdä alasta kiinnostava ja innostava, niin että tulevaisuuden opiskelijat näkevät sen merkityksen omakohtaisesti.


Lopuksi haluamme kiittää jo nyt niitä toimijoita, jotka ovat omalla sisällöntuotannollaan tehneet ensihoitoa näkyväksi ja tuoneet sitä lähemmäs meitä kaikkia. Heidän työnsä somessa on inspiroinut, viihdyttänyt ja opettanut meitä kerta toisensa jälkeen: @nurseiiro @vspelastuslaitos @jennipalin @ekhva.ensihoito @paramedic.fi


Unohtamatta lukuisia muita sisällöntuottajia, lämmin kiitos kaikille!

 
 

 

© 2025 EMSSI.FI

 

bottom of page